Dolar 15,5625
Euro 16,2789
Altın 913,04
BİST 2.390,79
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara 22°C
Az Bulutlu
Ankara
22°C
Az Bulutlu
Sal 25°C
Çar 13°C
Per 15°C
Cum 20°C

Hiç Bir Şey Mükemmel Değildir

Uzman Biyolog İhsan Soytemiz   Türkiye Biyologlar Derneği Yön.Krl.Bşk. - Türkiye Biyolojik Bilimler Akademisi Yürütme Kurulu Üyesi - Zehirsiz Sofralar Sivil Toplum Ağı Koordinatörü
A+
A-
06.06.2021
ABONE OL

*“Hiçbir şey sürmez, hiçbir şey bitmez ve hiçbir şey mükemmel değildir.”*

Esfaneye göre 15.yy’da Japon hükümdarının çok sevdiği çay kasesi kırılıyor ve hükümdar ustalardan bir çözüm bulmalarını istediğinde, ustalar kasenin parçalarıı birleştirip, çatlakların göründüğü yerlerin üzerini altın tozu ile daha da belirginleştiriyorlar ve hükümdar tarafından büyük beğeniyle karşılanan bu tamir işlemi, devam eden yıllarda çok özel bir el sanatı -kintsugi- olarak tanınıyor. Hatta, kırıkları özel tozlarla kaplanan objeler, eski halinden daha da değerli hale geliyor.

Reklam

Wabi-sabi’ye göre bir eşya ya da insan bir hasara uğramış, bir acı çekmiş ise bundan bir ders alır ve bu konuda bir hatıraya sahip olur. Bu sebeple artık daha önceki halinden çok daha güzel ve değerlidir.

Wabi-sabi, doğadaki kusurların her alanında güzellik bulmanın düşüncesidir. “Kusurlu, süreksiz ve eksik” olduğu bilinen şeylerin estetiği ile ilgilidir. Wabi-sabi aynı zamanda Buda’nın öğretisinden derinden etkilenir ve Budist düşünce ile birbirine bağlanabilir. Esasen wabi -sabi, “süreksizlik” (mujō), ıstırap (ku) ve benlik doğasının boşluğu ya da yokluğu (kū) olan üç varoluş işaretinin“ Budist öğretisinden ”türetilen bir kavram ya da ideolojidir.

Doğal ve saf olanı tarif etmenin ve herhangi bir maddenin veya en doğal ve ham formda olmanın güzelliğini kabul etmenin zarif bir yoludur. Batı dünyası, güzellik kavramını her geçen gün gittikçe daha rafine hale gelen ve daha ulaşılmaz bir olguya dönüştürdü. Bu durum doğal güzellik fikrini bozuyor ve var olan kusurlarla mücadele ediyor, aksine Japon inancı ve wabi-sabi kavramı insanları ve herşeyi kusurları ile kabul eder.

Hayatı en doğal haliyle deneyimlemek wabi-sabiye göre keyifli bir şeydir, sanat ve mekan yoluyla gerçeğe dönüştürülen harika bir teoridir. En basit fikirlerden ve gündelik ortak düşünceden çıkarılan bir felsefenin böyle güzel bir etki yaratacağını tahmin eder miydiniz? Japon mimarisini eşsiz kılan en önemli unsur wabi-sabi’nin etkisidir. Japon çağdaş tasarım tarzında bile, wabi-sabi benzersiz bir estetik ve rahatlık hissi vermek için mekanın her noktasında harmanlanmıştır.

Wabi-sabi’nin zamansız bilgeliği, materyalizmin ötesinde anlam ve tatmin arayışında olan insanlar için günümüzde her zamankinden daha çok önem verilmesi gereken bir anlayış. Birçoğumuz için wabi-sabi kavramını başlangıçta anlamak ve sindirmek zordur. Ancak, basitleştirilip parçalandığında daha net ve anlaşılması daha kolay hale gelir.

Nice güzelliğin kırılır kırılmaz değerini yitiriverdiği şu dünyada, kırılmaya bir yokoluş, bir değersizlik değil de; Yepyeni bir varoluş biçimi olarak bakan bu sanatı ve yaklaşımı ben çok sevdim.

Leonard Cohen’in sözlerindeki gibi;

“Kusursuzluğu unutun. Her şeyde bir çatlak vardır, ışık içeri böyle girer.”

Yaşam yolculuğunda vardır çatlakların, can kırıkların elbet. Gizlemek, görmezden gelmek yerine; herbir izi şefkat ve gururla sergilemek için bir neden olsun diye.

İhsan Soytemiz

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.